fredag 30 maj 2008

LO visar trynet

Att LO inte tycker om centerpartister har framgått. Förmodligen är det i många fall ömsesidigt. Men det här går helt över gränsen. LO skickar alltså ut brev till en politisk motståndares grannar och uppmanar dem att protestera mot ett politiskt beslut. För mig ser detta enbart ut som trakasserier, dels av grannarna - jag vill inte ha politisk reklam i brevlådan oavsett vem jag bor granne med, dels naturligtvis av politikerna. Det är helt riktigt att man skall kunna vända sig till politiker och bilda opinion, men inte på deras hemadresser. Som folkvalda är det ett arbete de utför och privatlivets helgd bör gälla även politiker.

I förlängningen skrämmer aktioner av den här typen människor från att engagera sig politiskt, vilket i grunden är ett demokratiproblem. Jag skulle tänka mig för mer än en gång om det vore värt det att mina politiska motståndare uppviglar grannskapet mot mig. Men det kanske var tanken från LO? Man skall bara vilja vara aktiv om man har rätt färg?

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

LO visade väl trynet direkt efter valet då man uppmanade till strejk och annat för att protestera mot regeringen, om jag inte minns fel? Demokrati, folkets vilja och sånt trams är tydligen inget LO värdesätter särskilt högt.

Jag hörde förresten på nyheterna idag att man pratade om kris inom LO och skulle arbeta fram åtgärder för att få människor att återvända till facken. Här är en galen idé: Vad sägs om att ge människor valuta för pengarna?

Besökaren sa...

josh: Du är inte lite crazy du ;)

Ms Garbo sa...

Jo, jag hörde om det där på P1.
Helt galet, hur sjutton tänkte de där?!

Anonym sa...

Föga förvånande uppförande från LO-håll. De har bl.a. försökt förvissa sig om att få min personliga röst - jobbar man i vården (som jag gjorde då) MÅSTE man ju vara röd ..... http://ventil.digitalverklighet.com/#post8