onsdag 18 juni 2008

Reaktioner

Jag skickade ett mail till Camilla Lindberg:
Den enda i Alliansen som stod upp för de frihetliga idealen. Tack. Du ensam har räddat min tro på den liberala politikern. Synd att jag inte bor i din valkrets,
med vänliga hälsningar

Besökaren,
Östersund

Jag skickade ett meddelande till Fredrik Federley:
"Vad skall man säga?

Till att börja med: många här är så besvikna att de går över alla gränser. Det är bara osnyggt och fånigt att hota, hata etc. Men att känna en djup besvikelse är inte det minsta konstigt. Vi var många som röstade på centern på grund av unga centerpartisters, och särskilt din, Fredrick, frihetsprofil. Självklart känns detta som ett svek. Det må vara hänt att Annie och Fredrick lyckades peta fram en yttepytteliten förbättring i slutskedet men det gör liksom ingenting i det stora hela. Det är bara konstatera att min och många andras syn på liberalismen inte är kompatibel med Alliansens bild. Jag har varit rejält kritisk till piratpartiet mfl men nu känns det som ett slagläge för ett parti som sätter individens intresse främst - inte statens, inte kapitalets. Detta är inte, tvärtemot vad många till vänster vill påskina, en fråga om höger eller vänster.
Slutligen, varför är folk så förbannade på just Dig, Fredrick? Dedt var knappast Din idé med signalspaning mot enskilda m m. Jo, därför att Du har profilerat Dig på ett sätt som givit många ett hopp. Kanske har vi missuppfattat Dig och Din politik, kanske har Du ändrat Dig. Hur som helst är det många som känner att deras röst kastats bort, så även jag just nu. Jag önskar inget illa men jag har tappat förtroendet för ännu en politiker. Synd."


Tja, det sammanfattar väl kvällens känslor.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänker dock inte rösta på en politiker igen om inte lagen rivs upp.
Begär din riksdagsman och riva upp lagen och begär nästa regering som idag säger sig rösta nej riva upp lagen annars får dom inte rösterna av oss helt enkelt.
Är det inte tillräckliga bevis att staten har något fuffens för sig när man går emot en majoritet av väljarnas röster.
Och det ska man kalla en riksdag som representeraras av folkvalda?
Snarare Diktatur

Bertilo sa...

Anonym: "Jag tänker dock inte rösta på en politiker igen om inte lagen rivs upp"

Skulle du verkligen rösta på dem som nu sagt ja, om de senare river upp FRA-lagen? Det vore för mig fullständigt otänkbart. De har visat vad de verkligen går för. Eventuella steg tillbaka senare kan inte ändra det faktum att de i grunden tänker djup odemokratiskt. De har straffat ut sig för all framtid. Det gäller såväl varje enskild riksdagsman som röstat ja, som deras partier. Aldrig någonsin en röst på ett alliansparti igen! (Och inga röster på sossarna heller, för FRA-lagen är ursprungligen deras förslag.)

Anonym sa...

Utmärkt att FRA-lagen röstades igenom!

Reaktionen har varit fullkomligt hysterisk.

Det är ett vitalt säkerhetsintresse för Sverige att vi har koll på datatrafiken som går genom svenska kablar. Där kommer det mesta från det osäkra Ryssland.

Fatta fehelvete att FRA har ANNAT för sig än att spionera på erat barnporrsamlande eller vafaan det nu är som är så viktigt att hålla hemligt.

- Peter Ingestad, Solna